Heb je je ooit afgevraagd hoeveel mensen een bril dragen? Wat de prijs van brilglazen is?
Wist je dat je kunt rekenen op een terugbetaling van brilglazen?
Lees dan zeker verder! Hieronder vind je informatie over de terugbetaling van brillen. Je leert ook met welke kosten je rekening moet houden als je een bril draagt en geen aanvullende verzekering hebt.
Hoeveel mensen dragen een bril?
Naar schatting draagt ongeveer de helft van de Belgische bevolking een bril of contactlenzen. We hebben het dus over ongeveer 6 miljoen mensen. Bij 70-plussers klimt het percentage brillendragers zelfs naar 80%. Veel Belgen zijn dus afhankelijk van corrigerende brillen voor hun dagelijkse activiteiten.
Hoeveel kost een bril in een mensenleven?
Als je geen aanvullende verzekering hebt, kunnen de kosten voor een bril snel oplopen. Afhankelijk van de prijs van de bril, hoe vaak je een nieuw model koopt en eventuele extra opties zoals een coating of speciale glazen kunnen de kosten hoger of lager liggen.
Gemiddeld genomen kost een bril zonder aanvullende verzekering tussen de € 100 en 500. De kostprijs varieert afhankelijk van:
- het merk en type montuur;
- de kwaliteit van de brilglazen;
- eventuele extra opties.
Daarnaast moet je rekening houden met de kosten van oogonderzoeken en oogmetingen. Die liggen meestal tussen de € 50 en 100 per consultatie.
Over het algemeen wordt aanbevolen om je brillenglazen om de twee tot drie jaar te vernieuwen, afhankelijk van eventuele veranderingen in je gezichtsvermogen.
Een cijfervoorbeeld
Stel dat je rond je 12 jaar een bril begint te dragen en dat je 80 jaar wordt, dan heb je 68 jaar lang een bril nodig. Als je elke twee jaar je bril vervangt, betekent dit 34 brillen.
Laten we zeggen dat een gemiddelde bril € 200 kost. In je hele leven geef je dan € 6.800 uit aan brillen.
Dit bedrag omvat niet de extra kosten zoals oogonderzoeken of aanpassingen. Zonder aanvullende verzekering kunnen de kosten dus vrij omvangrijk zijn.
Hoe verloopt de terugbetaling van brilglazen?
De terugbetaling hangt af van het soort brilglazen: uni-, bi- of trifocale glazen. Unifocale brillenglazen corrigeren bijziend- en verziendheid. Bifocale brillenglazen bieden zowel vertezicht als dichtbijfocus. Multifocale brillenglazen zorgen dan weer voor een geleidelijke overgang van verte- naar middellangeafstand en dichtbijfocus.
Op deze pagina vind je alle mogelijke informatie. Kort samengevat? Voor bifocale of multifocale brillenglazen hangt het verkrijgen van een tegemoetkoming af van de dioptriewaarde. De meeste ziekenfondsen bieden een tegemoetkoming voor bijziend- en verziendheid, astigmatisme en presbyopie. De minimale vergoeding van een ziekenfonds per bril kan sterk variëren afhankelijk van de situatie en afwijking.
- Bij unifocale brillenglazen is het minimumbedrag € 44;
- Bij bifocale brillenglazen is dat € 122;
- Bij multifocale brillenglazen is dat € 191.
Terugbetaling brillen: ook de leeftijd speelt een rol
- Ben je jonger dan 18 jaar? Dan heb je om de twee jaar recht op een nieuwe tegemoetkoming.
- Ben je ouder dan 18 jaar? Dan heb je om de vijf jaar recht op een terugbetaling.
- Heb je een wijziging van ten minste 0,5 dioptrie in je brilvoorschrift? In dat geval hoef je geen vijf jaar te wachten op een nieuwe tegemoetkoming.
Terugbetaling brillen in 4 stappen
- Ga op consultatie bij een oogarts;
- Krijg een voorschrift voor de juiste brillenglazen;
- Koop een bril bij een erkende opticien;
- Bezorg het aankoopbewijs en voorschrift aan je ziekenfonds.
Terugbetaling brillen: wat dekt DKV?
Goed om te weten: de drie verzekeringen ambulante zorgen van DKV voorzien een tegemoetkoming tot wel 80 % voor jouw corrigerende brilglazen.
Verzekering brillen: hou je budget onder controle met een verzekering ambulante zorgen van DKV!
Verzekering brillen: de verzekeringen ambulante zorgen DKV Daily zijn er voor wie een grotere terugbetaling wil dan wat gedekt wordt door de wettelijke ziekteverzekering.
Met deze aanvullende verzekering geniet je ook van andere voordelen, zoals een terugbetaling van je consultaties bij de oogarts en van oogonderzoeken.
Wat je behoeften ook zijn, er is altijd een DKV-formule op jouw maat. Kiezen voor een verzekering ambulante zorgen om je dagelijkse medische kosten te dekken, is dan ook een goede en vooral slimme keuze.
Ontdek onze verzekeringen ambulante zorgen DKV Daily: zo ben je 365 dagen lang beschermd! Analyseer je gezondheidsbehoeften online in slechts enkele minuten. Voor nog meer informatie kun je contact opnemen met DKV of met je verzekeringstussenpersoon.
DKV. De beste zorgen. Levenslang. Het dragen van een bril is geen luxe, maar een noodzaak. Maar de factuur kan duur uitvallen. Onze missie is om je verzekeringsoplossingen aan te bieden die je beschermen en je geruststellen, zodat je voluit van het leven kunt genieten. Zorg dragen voor jezelf, dat is je gezondheid zo lang en optimaal mogelijk beschermen. Wat je behoeften ook zijn, er is steeds een DKV-formule op jouw maat. |
Voor meer informatie over de voornaamste kenmerken en uitsluitingen van de DKV-producten, je rechten en plichten, raadpleeg de Algemene, Tarifaire Verzekeringsvoorwaarden en Productinfofiches (IPID) vóór het afsluiten ervan. Deze documenten zijn beschikbaar bij uw verzekeringstussenpersoon, op www.dkv.be of gratis verkrijgbaar bij DKV Belgium.
DKV Belgium N.V. | Loksumstraat 25 | 1000 Brussel | Tel.: +32(0)2 287 64 11 | www.dkv.be | R.P.R. 0414858607, verzekeringsonderneming naar Belgisch recht, toegelaten onder nr. 739, onder toezicht van de Nationale Bank van België, met maatschappelijke zetel te de Berlaimontlaan14, 1000 Brussel fabrikant van de DKV-producten: tandzorg, ambulante kosten, hospitalisatie en inkomensverlies. Deze producten zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving (tak 2 ‘ziekte’ en/of tak 18 ‘hulpverlening’). Offerte via je verzekeringstussenpersoon en/of www.dkv.be. Levenslang contract niet opzegbaar door de verzekeraar, behoudens de uitzonderingen voorzien door de wet. Voor klachten in verband met het beheer of de uitvoering van deze producten kunt u contact opnemen met de dienst Quality Control van DKV Belgium N.V. Dit kan per post op het adres Loksumstraat 25, 1000 Brussel, per mail naar Qualitycontrol@dkv.be of via het formulier dat beschikbaar is op onze website www.dkv.be/contact/een-klacht. In tweede instantie kan dit aan de Ombudsman van de Verzekeringen op het adres De Meeûssquare 35, 1000 Brussel, per mail naar info@ombudsman-insurance.be of telefonisch op het nummer + 32(0)2 547 58 71. Dit is een commercieel document krachtens het koninklijk besluit van 25 april 2014 besluit betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten.