16 sep 2021

Hoe bereid je je voor op een ziekenhuisopname?

Moet je binnenkort gehospitaliseerd worden? Dat is nooit leuk. Bereid je ziekenhuisopname goed voor zodat alles vlot verloopt.  

In tegenstelling tot een ongeval waardoor je onvoorbereid naar het ziekenhuis moet, geeft een operatie die al lang gepland is je de tijd om je ziekenhuisverblijf rustig te plannen. En om ervoor te zorgen dat dit het geval is, hebben we alles gedaan wat we kunnen om het je gemakkelijk te maken. Ontdek hoe je je ziekenhuisopname kunt voorbereiden.

Voor je ziekenhuisopname: 6 belangrijke vragen om je verblijf goed voor te bereiden

Voor je in het ziekenhuis opgenomen wordt, is het belangrijk dat je de antwoorden weet op deze 6 belangrijke vragen:

  1. Is er een wachttijd voorzien in je verzekeringspolis? Kijk je contract goed na om te zien of er een is en voor welke duur. 
  2. Heb je je premie op tijd betaald? Het spreekt vanzelf dat je verzekering je niet dekt als je je premie niet hebt betaald.
  3. Wordt dit soort ingreep gedekt door je hospitalisatieverzekering? Sommige kosten, zoals die voor esthetische chirurgie, worden niet gedekt. Het is dus belangrijk dat je dit nagaat.  
  4. Wordt er prehospitalisatiezorg verleend? Deze wordt gedekt tijdens de 30 dagen voorafgaand aan de ziekenhuisopname. Voor de terugbetaling van deze medische zorgen, hoef je ons enkel je onkosten te bezorgen.
  5. Welk ziekenhuis kies je? Er zijn verschillende elementen waarmee je rekening moet houden: aanvaardt het ziekenhuis de Medi-Card®? Is het ziekenhuis dicht bij je thuis of bij de naasten die je zullen bezoeken? In welk ziekenhuis werkt de chirurg die je gekozen hebt?
  6. Welk type kamer verkies je? Je kunt kiezen tussen een een-, twee- of meerpersoonskamer. Kijk je contract na om te zien welk kamertype gedekt is. Kies volgens je comfortvoorkeur.

Als het bijna zover is

Als je je ziekenhuisopname goed hebt voorbereid, dan kun je je focussen op wat belangrijk is en voorkom je extra stress. Dankzij de goede dekking van je hospitalisatieverzekering hoef je je geen zorgen te maken over de te nemen stappen voor je ziekenhuisopname. Vergeet enkel niet om volgende zaken mee te nemen:

  1. je Medi-Card®
  2. je identiteitskaart
  3. de documenten van de voorschrijvende arts
  4. je koffer met alles wat je nodig hebt voor je verblijf

Dankzij je Medi-Card® hoef je vooraf niets te betalen: het ziekenhuis stuurt ons de rekening direct na je ziekenhuisopname. Je hoeft DKV zelfs niet op de hoogte brengen van je toekomstige ziekenhuisopname.

En wat moet je nog doen na je opname?

Na je ziekenhuisopname zijn er nog enkele administratieve zaken:

  • Je ontvangt later een factuur van DKV voor de kosten die het ziekenhuis aanrekent en die niet gedekt worden door je hospitalisatieverzekering (drankjes, televisie, enz.).
  • Voor posthospitalisatiezorg hoef je ons enkel je onkosten (voor medische zorg en geneesmiddelen) te bezorgen. De procedure is dus dezelfde als voor de prehospitalisatiezorg. Wat je wel in je contract moet nakijken, is hoe lang deze posthospitalisatieperiode precies duurt: 90, 120 of 180 dagen.

Terugbetaling van je ziekenhuisopname:
DKV maakt je leven makkelijker

Bij DKV zijn jouw comfort en gemoedsrust onze prioriteit. Onze digitale tools zijn ontworpen om je het leven makkelijker te maken en laten je toe zoveel mogelijk zelf te doen, zodat je je terugbetalingsdossier gemakkelijk kunt volgen. Op ons My DKV-portaal en via de DKV App kun je in slechts enkele klikken:

  • je medische onkosten bezorgen
  • alle documenten uploaden die nodig zijn voor je dossier
  • je medische kostenafrekeningen bekijken
  • je persoonlijke gegevens wijzigen

Goed om te weten: met de DKV App, beschikbaar op tablet of smartphone, kun je ook je Medi-Card® scannen zodat je deze gemakkelijk kunt tonen in het ziekenhuis of de apotheek. Handig: zo heb je ze altijd bij jou, zonder dat je er nog aan moet denken!

 

Het is belangrijk om een ziekenhuisopname goed voor te bereiden, maar je moet ook een goede gezondheidsverzekering hebben. Wacht niet langer om je gezondheidsbehoeften in kaart te brengen: doe het online met DKV InsureMe.

Raadpleeg ook dit handige overzicht om je ziekenhuisopname nog beter voor te bereiden. Ook tussen onze veelgestelde vragen vind je heel wat informatie.

 

Dit betreft reclame in de zin van het Koninklijk Besluit van 25 april 2014 betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten.

Voor meer informatie over de voornaamste kenmerken en uitsluitingen van deze producten, je rechten en plichten, raadpleeg de Algemene, Tarifaire Verzekeringsvoorwaarden en Productinfofiches (IPID) vóór het afsluiten ervan. Deze documenten zijn beschikbaar bij uw verzekeringstussenpersoon, op www.dkv.be of gratis verkrijgbaar bij DKV Belgium.

DKV Belgium N.V. | Loksumstraat 25 | 1000 Brussel | Tel.: +32(0)2 287 64 11 | www.dkv.be | R.P.R. 0414858607, verzekeringsonderneming naar Belgisch recht, toegelaten onder nr. 739, onder toezicht van de Nationale Bank van België, met maatschappelijke zetel te de Berlaimontlaan14, 1000 Brussel fabrikant van de DKV-producten : tandzorg, ambulante kosten, hospitalisatie, zorgverzekering en inkomensverlies. Deze producten zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving (tak 2 ‘ziekte’ en/of tak 18 ‘hulpverlening’). Offerte via je verzekeringstussenpersoon en/of www.dkv.be. Levenslang contract niet opzegbaar door de verzekeraar, behoudens de uitzonderingen voorzien door de wet. Voor klachten in verband met het beheer of de uitvoering van deze producten kunt u contact opnemen met de dienst Quality Control van DKV Belgium N.V. Dit kan per post op het adres Loksumstraat 25, 1000 Brussel, per mail naar Qualitycontrol@dkv.be of via het formulier dat beschikbaar is op onze website www.dkv.be/contact/een-klacht. In tweede instantie kan dit aan de Ombudsman van de Verzekeringen op het adres De Meeûssquare 35, 1000 Brussel, per mail naar info@ombudsman.as of telefonisch op het nummer + 32(0)2 547 58 71. Dit is een commercieel document krachtens het koninklijk besluit van 25 april 2014 besluit betreffende bepaalde informatieverplichtingen bij de commercialisering van financiële producten bij niet-professionele cliënten.