08 sep 2020

De collectieve gezondheidsverzekering, onderdeel van een aantrekkelijk salarispakket

Werkgevers die talent willen aantrekken hebben het helemaal begrepen. Een collectieve gezondheidsverzekering maakt deel uit van een aantrekkelijk salarispakket.

Met een steeds competitieverewar for talent’ moeten bedrijven voorop lopen op het vlak van extralegale voordelen. Wij hebben de CEO van een KMO geïnterviewd die regelmatig op zoek is naar IT-ontwikkelaars en die bevestigt dat dit soort verzekering een echt concurrentievoordeel biedt. In deze video deelt hij zijn ervaring.

De Belgen zijn zich meer en meer bewust van het belang van goed verzekerd te zijn en verwachten dan ook dat een aantrekkelijk salarispakket verzekeringsdiensten bevat die hun gezondheidsbudget en dat van hun gezin beschermen. In deze video zegt een werknemer: "Het is geruststellend te weten dat als ik morgen een probleem heb, ik een verzekering heb die me beter dekt."

Het rekruteringsbureau Robert Half bevestigt deze bewustwording in zijn Salarisgids: 21% van de bevraagde personen zou een deel van zijn brutoloon inruilen tegen bijkomende voordelen.

Drie soorten collectieve gezondheidsverzekeringen

De eisen en behoeften op vlak van gezondheid veranderen constant. Vandaag de dag is de collectieve gezondheidsverzekering een pijler geworden waarop een strategisch, doordacht en aantrekkelijk loonbeleid wordt gebouwd, dat in staat is om betrokkenheid op te wekken en een echte “Employee Value Proposition” bij te dragen.

De hospitalisatieverzekering

Ondanks de kwalitatieve Belgische sociale zekerheid bleef in 2018 23,1% van de totale factuur bij hospitalisatie ten laste van de patiënt en dus niet terugbetaald door het ziekenfonds[1]. Een aanvullende hospitalisatieverzekering dekt deze kosten wel. Voor je werknemers zorgt dit voor gemoedsrust.

Volgens de laatste cijfers van het Jobat Salariskompas geniet in België 58% van de werknemers van een hospitalisatieverzekering via hun werkgever. Bij bedrijven met meer dan 200 werknemers gaat het om meer dan 70%.

De tandverzekering

In tegenstelling tot de hospitalisatieverzekering maakt de tandverzekering minder vaak deel uit van het salarispakket. Nochtans spreken de cijfers van de DKV barometer voor zich: de Belgen maken zich zorgen dat ze op een dag tandzorg zullen nodig hebben en 40% heeft schrik van de eventuele financiële impact van die tandzorg. Terecht, als je weet dat in 2018 meer dan de helft (50,4% om precies te zijn) van de tandzorgkosten ten laste van de patiënt was en dus niet terugbetaald werd door het ziekenfonds[2].  

Bedrijven hebben dus een belangrijke rol te spelen in deze bewustwording. Dankzij een collectieve verzekering voor het terugbetalen van tandzorg en -behandelingen, orthodontische behandelingen, kronen en implantaten, … hoeven je werknemers niet langer te kiezen tussen hun mondhygiëne en hun budget, of het nu voor henzelf of voor hun gezin is. 

De verzekering ambulante kosten

Het gemiddelde bedrag ten laste van de patiënt qua kosten buiten hospitalisatie (ambulante zorg) is steeds hoger. Het gezondheidsprofiel van België opgesteld in het kader van het initiatief State of Health in the EU is veelzeggend: per jaar besteedt de Belg gemiddeld 886 euro aan medische zorg buiten hospitalisatie. Farmaceutische producten en medische hulpmiddelen geleverd buiten het ziekenhuis vertegenwoordigen 577 euro per inwoner.

Binnen deze context is de verzekering ambulante zorgen steeds populairder bij talenten die willen genieten van een salarispakket dat voorziet in hun gezondheidsbehoeften het hele jaar door.

 

De collectieve gezondheidsverzekering: een win-win voor werkgever en werknemer

Zowel werkgever als werknemer halen voordeel uit een collectieve gezondheidsverzekering.

Zoals de KMO-CEO zegt: "Als we de werknemer voor dit voordeel netto zouden moeten vergoeden, zou het veel meer kosten."

Voor de werkgever betekent het genieten van:

  • Een vrijstelling van belastingen en sociale bijdragen: een collectieve gezondheidsverzekering is een pak minder duur dan een gelijkwaardige netto salarisverhoging en is dus veel voordeliger;
  • Een concurrentievoordeel in de ‘war for talent’: niet enkel om nieuwe profielen aan te trekken, maar ook om je HR-retentiebeleid uit te breiden;
  • Een betere employer branding: door deze collectieve dekking in je rekruteringscampagnes te gebruiken, positioneer je je meteen als een bedrijf dat zich bezighoudt met sociale en gezondheidskwesties en met de gezondheidsbehoeften van zijn werknemers.

"Een contactpersoon hebben is echt belangrijk.”

Laurent Di Carlo, CEO ProduWeb.

Hoewel werkgevers steeds meer overtuigd worden van dit soort voordelen, moeten zij nog steeds worden gesteund in hun aanpak. Door zich met de administratieve aspecten bezig te houden, kunnen zij zich op hun bedrijf concentreren. Het gebruiksgemak, de praktische bruikbaarheid van het onlineplatform en de reactiesnelheid zijn belangrijke elementen die door de ondervraagde KMO-bedrijfsleider werden onderstreept. De steun van een makelaar, die naar het bedrijf kan komen om de privé-vragen van de werknemers rechtstreeks te beantwoorden, is in zijn ogen ook een pluspunt. Ontdek zijn volledige getuigenis in deze video.

Voor de werknemer staat het voor genieten van:

  • Een perfecte gemoedsrust op vlak van gezondheidszorgen: dankzij de volledige of gedeeltelijke terugbetaling van zijn hospitalisatie-, ambulante of tandkosten;
  • De mogelijkheid om gezinsleden aan te sluiten aan een interessant tarief, als de werkgever dit toelaat;
  • De mogelijkheid om het contract individueel verder te zetten indien hij de firma zou verlaten - zonder dat er een nieuwe medische vragenlijst moet ingevuld worden en zonder wachttijd. Dat is het principe van de individuele verderzetting zoals voorzien door de wet Verwilghen.

Wil je graag een aantrekkelijk salarispakket met een collectieve gezondheidsverzekering aanbieden aan je personeelsleden? Neem dan gerust contact op met je makelaar en ontdek het meest gunstige aanbod voor je bedrijf. De DKV-gezondheidsverzekeringen zijn zowel geschikt voor managementvennootschappen, KMO's en grote bedrijven.

 


[1] OECD Health Statistics 2020

[2] idem